Duray, Ayşe Serra2023-06-192023-06-192023DURAY, Ayşe Serra. Gelişimsel Dil Bozukluğu Olan ve Olmayan Çocukların Pragmatik Dil Becerileri ile Duygusal ve Davranışsal Profillerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir, 2023.https://hdl.handle.net/20.500.12695/2114Araştırmada, 60-72 aylık okul öncesi gelişimsel dil bozukluğu olan çocuklar ile gelişimsel dil bozukluğu olmayan çocukların pragmatik dil becerileri ile duygusal ve davranışsal profillerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma gelişimsel dil bozukluğu tanısı alan 30 çocuktan oluşurken, kontrol grubu gelişimsel dil bozukluğu olmayan 30 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada gelişimsel dil bozukluğu olan çocuklar ile olmayan çocukların dil özellikleri, pragmatik dil becerileri ve duygusal-davranışsal profilleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için ilişkisel araştırma deseni kullanılmıştır. Veriler Pragmatik Dil Becerileri Envanteri, Güçler ve Güçlükler Anketi ve Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde “IBM SPSS 26.0” paket programı kullanılmıştır. Araştırmada gelişimsel dil bozukluğu olan ve olmayan çocukların, duygusal davranışsal profilleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Pragmatik dil becerilerinde gelişimsel dil bozukluğu olanlar lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Gelişimsel dil bozukluğu olan ve olmayan çocukların sözel dil becerileri ile pragmatik dil becerileri ve duygusal-davranışsal profilleri arasında anlamlı düzeyde ilişkiler bulunmuştur. Gelişimsel dil bozukluğu olan çocukların pragmatik dil becerilerinden düşük puan aldıkları ve duygusal-davranışsal sorunlara daha çok sahip oldukları bulunmuştur.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessDil bozukluğudil özellikleriduygusal-davranışsal problemlerpragmatikpragmatik dil becerileriGelişimsel Dil Bozukluğu Olan ve Olmayan Çocukların Pragmatik Dil Becerileri ile Duygusal ve Davranışsal Profillerinin İncelenmesiMaster Thesis15310539726