Mazlum, Emine Sümeyye2022-12-082022-12-082022MAZLUM, Emine Sümeyye. 48-72 ay Arasındaki Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan ve Olmayan Çocukların Sosyal Becerilerinin Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir, 2022https://hdl.handle.net/20.500.12695/1905DSM-5’in iletişim bozuklukları sınıflamasında yer alan konuşma sesi bozukluğu, konuşma seslerinin üretimindeki hatalar sonucunda konuşma anlaşılırlığının düşmesidir. Gelişimsel dil bozukluğu, herhangi biyomedikal sebep olmaksızın çocuğun dil becerilerinin yaşıtlara göre geride olmasıdır. Akıcılık bozukluklarından bir tanesi olan kekemelik, konuşmanın ritminde ve genel akıcılığındaki bozulmalarla karakterize bir konuşma bozukluğudur. Dil ve konuşma bozukluğu olan çocuklar topluma katılımda güçlükler yaşama riskiyle karşı karşıyadır. Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönemdeki çocukların yaşadığı dil ve konuşma bozuklukları ve sosyal beceriler arasındaki ilişkiyi incelemek ve okul öncesi dönemde görülen dil konuşma bozukluklarından hangisinde, sosyal becerilerin daha çok etkilendiğini sorusunun cevabına ulaşmaktır. Bu araştırmada; konuşma sesi bozukluğu, gelişimsel dil bozukluğu, akıcı konuşma bozukluğu olan ve tipik gelişim gösteren çocukların sosyal becerileri karşılaştırılmıştır. Araştırmaya Türkiye’nin farklı illerinden 48-72 ay arasındaki 29 Gelişimsel Dil Bozukluğu olan çocuk, 30 Konuşma Sesi Bozukluğu olan çocuk, 30 Kekemeliği olan çocuk ve bu çocukların ebeveynleri katılmıştır. Çocukların sosyal becerileri, OSBED (Okul Öncesi Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği) kullanılarak değerlendirilmiştir.Yapılan analizler sonucunda dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların OSBED’teki tüm alt becerilerde tipik gelişim gösteren yaşıtlarına göre daha düşük puanlar aldığı görülmüştür. Ayrıca Gelişimsel Dil Bozukluğu olan çocukların sosyal beceri toplam puanı; akıcı konuşma bozukluğu olan, konuşma sesi bozukluğu olan ve tipik gelişim gösteren çocukların sosyal beceri puanlarından daha düşüktür. Çalışmanın verilerinden yola çıkarak dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların tipik gelişim gösteren akranlarından geride oldukları tespit edilmiştir. Çocukların sosyal katılımını arttırabilmek, sosyal becerilerini destekleyebilmek için terapi önem arz etmektedir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessİletişim BozukluklarıSosyal BecerilerGelişimsel Dil BozukluğuKonuşma Sesi BozukluğuKekemelik48-72 ay Arasındaki Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan ve Olmayan Çocukların Sosyal Becerilerinin KarşılaştırılmasıExamination of Social Skills of Children Between 48-72 Months with and Without Speech and Language DisordersMaster Thesis