Yaşar, Egemen2021-10-252021-10-252021YAŞAR, Egemen. Aile Eğitiminin İşitme Engelli Çocukların Dil Gelişimine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir, 2021.https://hdl.handle.net/20.500.12695/1337Bu çalışma işitme engellilerde aile eğitiminin dil gelişimine etkisi aile eğitimiyle birlikte; cinsiyetin, erken tanı ve cihazlanmanın, sosyoekonomik seviye ve ailenin eğitim durumunun işitme engelli çocukların dil gelişimini etkilemesinin incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmada Türkçe Erken Dil Gelişim Testi (TEDİL) kullanılmıştır. Çalışmaya 2-8 yaş arasında işitme kaybı tanısı konulmuş, işitme cihazı ya da koklear implant kullanan bireyler dahil edilmiştir. Çalışmaya işitme engeli dışında zihinsel ve bedensel engeli bulunan bireyler dahil edilmemiştir. Çalışma Nisan-Haziran 2021 tarihleri arasında Şanlıurfa/Haliliye'de bulunan Özel Yekta Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi'nde yapılmıştır. Çalışmaya toplam 54 kişi katılmıştır. Çalışmaya katılan bireylerin %48, 1 'i (26 kişi) kız, %51,9'u (28 kişi) erkektir. Çalışmaya katılan bireylerin yaş ortalaması 4 yaş 9 aydır. Çalışmada aile eğitiminden önceki dil gelişimi ve iki ay süren aile eğitimi soması dil gelişiminin arasındaki farka bakılmıştır. Elde edilen bulgular sırasıyla verilmiştir. Aile eğitimi; dilin alıcı ve ifade edici bileşenlerinde ve genel dil gelişiminde son test ve ilk test arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05). Aile eğitimi ile birlikte, erken tanı ve cihazlarıma ile dilin, alıcı ve ifade edici gelişimi ve genel dil gelişimi arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05). Cinsiyet, sosyoekonomik seviye ve ailenin eğitim durumunun, aile eğitimi ile beraber, dilin alıcı, ifade edici ve genel dil gelişiminde anlamlı farklılık bulunamamıştır (p>0.05). Çalışmanın sonucunda; aile eğitiminin alıcı, ifade edici ve genel dil gelişimi ile ilgisinin olduğu ve erken tanı ve cihazlarımanın alıcı, ifade edici ve genel dil gelişimi ile ilgisinin olduğu; cinsiyet, ailenin sosyoekonomik seviyesi ve ailenin eğitim durumunun dil gelişimi ile ilişkisinin olmadığı görülmüştür.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAile eğitimiişitme engelli çocukişitmedildil gelişimiFamily educationdeaf childhearinglanguagelanguage developmentAİLE EĞİTİMİNİN İŞİTME ENGELLİ ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİInvestigation of the Effect of Family Education on Language Development of Hearing Impaired ChildrenMaster Thesis147