Ön lisans sağlık programı öğrencilerinin laboratuvar uygulamalarına ilişkin tutumları: Bir vakıf üniversitesi örneği
Abstract
İnsan sağlığı ile ilgilenen, hekimlik, hemşirelik ve sağlık teknikerleri gibi mesleklerin eğitiminde, teorik eğitimle birlikte öğrencinin
hasta üzerindeki uygulamaları önceden deneyebileceği ve el becerisini geliştireceği laboratuvar uygulamalarına ihtiyaç vardır. Bu
nedenle sağlık programlarında eğitim alan öğrenciler, laboratuvar ortamlarında maket üzerinde uygulamalar, cihaz kullanımı, video
gösterimleri ve simülasyon gibi öğretim teknikler aracılığıyla el becerilerini geliştirebilmekte ve hasta üzerinde yapılan uygulama
sonuçlarını görebilme şansına sahip olmaktadır. Bu nedenle insan sağlığı ile ilgilenen meslek gruplarında laboratuvar eğitimini her
düzeyde geliştirmek uygulamalı eğitimi güçlendirecektir.
Bu çalışmanın amacı: Bir vakıf üniversitesi önlisans sağlık programı öğrencilerinin demografik özellikler ve bulundukları programlar
açısından, laboratuvar uygulamalarına ilişkin tutumun dört boyutu arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını analiz etmektir.
Araştırmanın örneklemini Kapadokya Bölgesinde faaliyet gösteren bir vakıf üniversitesinin önlisans sağlık programı öğrencileri
oluşturmaktadır.
Veriler toplanmasında anket tekniği kullanılmış ve bağımsız değişkenler (demografik özellikler ve bulundukları programlar)
açısından, laboratuvar uygulamalarına ilişkin tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek
için parametrik olan “t” ve “ANOVA” testleri uygulanmıştır.
Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin cinsiyet ve mezun olduğu lise gibi değişkenlerde anlamlı bir farklılık olmadığı ancak
öğrencilerin laboratuvar deneyimi olanlar DENEYIM VAR:(p=0.05>0.05) ve olmayanlar DENEYİM YOK: (p=0.02<0,05) arasında
anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür.
Son olarak program değişkeni açısından elde edilen sonuçlara göre, program değişkeni açısından, öğrencilerin laboratuvar
uygulamalarına ilişkin tutumları ve laboratuvar çalışmaların kalıcılığı arasında bir farklılık olmadığı, ancak program değişkeni
açısından, laboratuvarın fiziki mekân uygunluğu [F(9-182) =4,94; p=0,000<0,05]. Laboratuvar derslerinin işlenişi [F (9-178) =1.03;
p=0.05=0.05] gibi tutum ölçeğinin iki alt boyutu arasında anlamlı bir farklılık olduğu ortaya konulmuştur. Araştırmanın sonuçlarına
göre laboratuvar uygulamalarının daha etkin hale getirilmesi için yöneticilere öneriler, araştırmanın sınırlılıkları ve gelecekte
araştırması gereken konular sunulmuştur.