Öz Saygının Bireysel Kariyer Planlama ve Akademik Güdülenme Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma
Citation
Sunman, G., Oruç, Ş. (2022). Öz Saygının Bireysel Kariyer Planlama ve Akademik Güdülenme Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, İşletme Akademisi Dergisi, 3 (2): 229- 247.Abstract
Bu araştırmanın amacı öz saygının bireysel kariyer planlama ve akademik güdülenme üzerinde
etkisinin olup olmadığını belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini bir devlet üniversitesi öğrencileri
oluşturmaktadır. Öğrenciler öğrenim gördükleri fakültelere göre tabakalı örnekleme yöntemine
göre seçilmiştir. Bu doğrultuda eğitim, fen ve edebiyat, iktisadi ve idari bilimler, veterinerlik,
İslami ilimler, mühendislik, sağlık bilimleri ve spor bilimleri olmak üzere sekiz fakülte üzerinde
tabakalandırılarak her bir tabakadan 100 kişi olacak şekilde toplamda 800 kişi seçilmiştir. Veriler
anket aracılığıyla katılımcılarla yüz yüze görüşülerek toplanmıştır. Verilerin analizinde
araştırmanın modeli ve hipotezleri doğrultusunda Pearson Korelasyon ve Regresyon analizi
kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öz saygının bireysel kariyer planlama ve bireysel
kariyer planlamanın alt boyutları olan kendini değerlendirme, fırsatları tanıma ve hedefleri
belirleme üzerinde anlamlı ve pozitif yönde etkisi bulunmaktadır. Öz saygının bireysel kariyer
planlamanın plan oluşturma boyutu üzerinde etkisi tespit edilememiştir. Bununla birlikte öz
saygının akademik güdülenme ve akademik güdülenmenin kendini aşma alt boyutu üzerinde
anlamlı ve pozitif yönde etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öz saygının akademik
güdülenmenin bilgiyi kullanma ve keşif alt boyutu üzerinde etkisi tespit edilememiştir.