Ege Bölgesi Kurşunlu Camilerin Ortak Betim Dili
Citation
Ayşe Pelin Şahin Tekinalp, “Batılılaşma Dönemi Duvar Resmi”. (Türkler, 15,2002) 440-447. Ayşe Pelin Şahin Tekinalp, “Duvar Resimlerinde Köşk, Kasır ve Saraylar”. (150. Yılında Dolmabahçe Sarayı Uluslararası Sempozyumu. Ed. K. Kahraman, 2007, II,)113-130. Ayşe Pelin Şahin Tekinalp, “Links between Painting and Photography in Nineteenth-Century Turkey” ( History of Photography 34/3, 2010) 291-299. Banu Parlak Uğurlu, “Anadolu’da Son Dönem Osmanlı Duvar Resimlerinde Kent İmgeleri” ( Yayınlanmamış Doktora Tezi, 2019, Kayseri). Dilek Şener,”18.ve 19.Yüzyıllarda Anadolu’da Duvar Resimleri”, (Yayınlanmamış doktora tezi),Ankara Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü,2011, Ankara.) Ferit Devellioğlu, “Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat (Eski ve Yeni Harflerle), (Ankara.1986) Günsel Renda, G.( 1977). Batılılaşma Dönemi’nde Türk Resim sanatı 1700-1850, Ankara. Günsel Renda, “Yenileşme Döneminde Kültür ve Sanat”. (Türkler, 15,2002) 265-283. Metin Sözen ve Uğur Tanyeli, “Sanat, Kavram ve Terimleri Sözlüğü”,(İstanbul:Remzi. Yayınları, 2012). Ruçhan Arık, “Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı”, (Ankara:Kültür ve Turizm Bakanlığı,1988) Rüstem Bozer, “Kula’da Türk Mimarisi”, (Ankara:Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 1990) Sedad Hakkı Eldem, “Türk Evi /Osmanlı Dönemi”, (1984.I ,T.A.Ç.) Sedad Hakkı Eldem, “Türk Evi ve Biz”, (İstanbul:Türk Evleri Koruma Derneği,1993) Semra Germaner ve Zeynep İnankur, “Oryantalizm ve Türkiye”, (İstanbul:Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Sanat,1984) Tarkan Okçuoğlu,“18. Ve 19. Yüzyıllarda Osmanlı Duvar Resimlerinde Betimleme Anlayışı, (Yayınlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü,2000, İstanbul). Uşun Tükel, “Resmin Dili İkonografiden Göstergebilime,” (İstanbul:Homer, 2005)Abstract
Bu çalışma da Ege Bölgesi Kurşunlu Camilerinde yer alan duvar resimleri tanıtılacaktır. Ege bölgesinde yer alan, Kütahya, Manisa ve Muğla şehirlerinde bulunan Kurşunlu Camilerdeki duvar resimleri başlıca konumuz içerisindedir. Ege bölgesinde yer alan Kurşunlu Cami olarak adlandırılan eserlerde bulunan duvar resimleri konusunda çalışmamızın başlıca amacı, birçoğu yok olmakta ya da harap olmuş duvar resimlerinin tanıtılması ve aktarılmasıdır. Bu Kurşunlu Camilerin neden ortak bir adla anıldıkları ve ortak resim dili sunmaları üzerinde durulacaktır. Bu camilerin gerek planları gerekse tarihçeleri gibi konular hakkında çok fazla yayın bulunmaktadır. Fakat Ege bölgesi Kurşunlu camilerin duvar resimleri hakkında az bilgi bulunması, yeteri kadar korunamaması ya da yanlış restorasyonla günümüze ulaşmış olması bu resimlerin ele alınmasını gerekli kılmıştır. Ege bölgesi Kurşunlu Camilerin duvar resimlerinde bulunan benzer betimlemeler karşımıza çıkmaktadır. Benzer duvar resimleri bulunan bu camilerin neden kurşunlu cami olarak adlandırıldıkları bu çalışmanın araştırma konusunu oluşturmaktadır. Kurşunlu camilerin ortak betim dilinde özellikle Mekke- Medine betimlemesi, cami tasvirleri dikkat çekmektedir. Mekke- Medine betimlemeleri ve İstanbul’un simge yapılarından Süleymaniye ve Selimiye Camilerinin tasvirleri karşımıza çıkmaktadır. Bu betimlemelerin gerek tasvir edildikleri yer, gerekse ne amaçla ve neyi anlatmak amaçlı tasvir edildikleri bu çalışmada sorgulanacaktır. Ortak betim dili oluşturmaları tesadüfîmidir? Yoksa aynı şablonun tekrar kullanması itibariyle mi tasvir edildikleri üzerinde durulacaktır.
Collections
The following license files are associated with this item: