Yazar "Bulut, Yasin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Turizm Politikaları (1923-2023)(Akademisyen Yayınevi, 2024) Şanlıoğlu, Ömer; Bulut, YasinKitabın bu bölümünün amacı Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi’nde (1923-2023) uygulamaya konulan turizm politikalarını analiz etmek ve politika değişimlerini ortaya koymaktır. Çalışmada Türkiye’deki genel iktisat politikalarındaki değişim ve kırılmalar da dikkate alınmak suretiyle uygulanan turizm politikaları belirli dönemler itibarıyla değerlendirilmeye tabi tutulmuştur. Uygulamaya konulan turizm politikaları kuşkusuz gerek dünyadaki gelişmelerden ve gerekse ülkemizdeki siyasi ve iktisadi konjonktürden önemli ölçüde etkilenmiştir. Her ne kadar 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren ve Cumhuriyetin ilk yıllarında turizm faaliyetlerinin gelişmesini sağlamaya yönelik bazı girişimler olmuş olsa da esaslı politikaların daha çok 1950’li yıllardan itibaren yürürlüğe girdiği görülmektedir. 1950’li yıllarda mevzuatla ilgili çeşitli düzenlemelerin yapılmış olması, turizm sektörüyle doğrudan ilgili kurumların oluşturulması (Turizm Bankası, TURBAN ve Kültür ve Turizm Bakanlığı) ve 1960’lı yıllardan itibaren 5 Yıllık Kalkınma Planlarında turizm sektörünün yer alması bu alandaki en önemli gelişmeler olarak değerlendirilmelidir. Ancak 24 Ocak 1980 Kararları diğer iktisat politikalarında gözlenen değişim gibi turizm sektörü açısından da önemli bir dönüm noktasını teşkil etmiştir. Bu çerçevede özellikle 1982 Turizm Teşvik Yasası kapsamında çok sayıda teşvik unsuru yürürlüğe konulmuştur. Sektöre düşük faizle kredi sağlanması, düşük maliyetli girdi ve arsa temini, turizm işletme belgesi alma zorunluluğu ve çeşitli cezaların uygulamaya konulması ile turizm tanıtma fonunun kurulması (1985) en önemli uygulamalar arasında sayılabilir. Nitekim bu çerçevede yürürlüğe konulan politikalar sonucunda 2000’li yıllara kadar turizm arzında önemli artışlar kaydedilmiştir. Öyle ki kimi zaman bir arz fazlasından bahsetmek bile mümkün hale gelmiştir. 2000’li yıllardan itibaren AK Parti Hükümetleri Döneminde ise turizm faaliyetleri yeni bir ivme kazanmış, deniz-kum-güneş turizmi dışında birçok alternatif turizm imkânı gündeme gelmiştir (sağlık turizmi, kültür turizmi, gastronomi turizmi vb.). Rusya ile yaşanan uçak krizi ve tüm dünyayı etkisi altına alan Covid salgını gibi gelişmeler turizm gelirlerinde bazı yıllarda önemli düşüşlere neden olsa da genel eğilim yukarı yönlü seyretmiştir. Özellikle gelen turist sayısında dünya ölçeğinde önemli gelişmeler kaydedilmiştir. Ancak kişi başı turizm gelirleri açısından muadili ülkelerle karşılaştırıldığında, hala önemli sorunların olduğu gözlenmektedir. Bu çerçevede özellikle turizm sektörünün konjonktürel gelişmelerden etkilenme düzeyinin asgariye indirilmesi ve alternatif turizm imkanlarının desteklenerek kişi başına elde edilen turizm gelirlerinin artırılması gerekmektedir. Diğer taraftan sahip olunan turizm çekiciliklerinin gelecek nesillere aktarılabilmesi için de sürdürülebilir turizm politikalarının ısrarla yürürlüğe konulması gerekmektedir.Öğe Diaspora Turizmi(Detay Yayıncılık, 2024) Bulut, YasinDiaspora toplulukları kavramı, siyasi, iktisadi, savaş gibi bir kısım gerekçelerle ana vatanlarını terk ederek başka bir ülkede yaşamak zorunda kalan toplulukları ifade etmek için kullanılmaktadır. Bu topluluklar, ana vatanlarından başka ülkelerde yaşıyor olsalar da ana vatanlarıyla siyasi, sosyal ve kültürel bağlarını sürdüren ve ev sahibi ülkelerde özgün kimlikleri ile var olmaya çalışan topluluklar olarak bilinmektedirler. Dolayısıyla, geçmiş ile bugünü birleştiren kültürel mirasın taşıyıcısı olarak önemli sorumlulukları bulunmaktadır. Diğer taraftan, diasporalar yaşadıkları ülkenin sosyokültürel çeşitliliğine katkıda bulunmakta ve sahip oldukları teknik, akademik, gündelik her türden bilgi ve birikimleri ile ülkedeki toplumsal ve ekonomik yapıya fayda sağlamaya devam etmektedirler. Bu bölümde alternatif bir turizm türü olan ve diaspora topluluklarının ana vatan ziyaretlerini kapsamına alan diaspora turizmi ele alınacaktır. Diaspora turizmi kavramı, ana vatanından kendi isteği dışında ayrılarak başka bir ülkeye yerleşen diasporaların kısa süreliğine de olsa ana vatanlarını ziyaret etmek istemeleri ile ortaya çıkmıştır. Dünyanın hemen her bölgesinde yaşayan diasporaların ana vatan ziyaretleri; köken arayışı, aile ve arkadaş ziyareti, atalarının kabrini ve yaşadığı yerleri ziyaret etme, özlem giderme, anıları hatırlama, kendini keşfetme, dinlenme, gezme-görme-eğlenme, yenilenme gibi çeşitli amaçlarla yapılabilmektedir. Diaspora turizmi, kültürler arası yanlış anlamaların önlenmesine, toplumsal ve kültürel farklılıkların azalmasına ve geçmiş ile bağların yeniden tesis edilmesine imkan vererek sorumlu turizm anlayışına; özgün kültürel mirasın korunmasını sağlayarak da Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri’ne (UNSDG) uygun bir turizm anlayışı ortaya koymaktadır. Ayrıca, diaspora turizminin döviz girdisinin sağlanması, dış borçların ve cari açığın azaltılması, yurtdışından gerçekleştirilen para transferlerinin ve arsa-arazi-konut vb. gayrimenkul satışlarının artırılması gibi diasporaların ana vatan ekonomileri üzerinde doğrudan ya da dolaylı pek çok olumlu etkileri bulunmaktadır.Öğe Fortune 1000’de Yer Alan Turizm İşletmelerinin Web Sitelerinin İçerik Analizi ile İncelenmesi(2023) Bulut, Yasin; Güllü, KenanAraştırmanın amacı, Fortune 1000’de yer alan ulaştırma (33), otel, restoran ve eğlence (20) ve yiyecek-içecek (37) işletmelerinin web sitelerinin içerik analizi ile incelenmesidir. Toplamda 90 adet kurum web sitesi incelemeye tabi tutulmuştur. Araştırmaya turizm sektörü içerisinde yer alan turizm işletmelerinin web sitelerinin içerdiği bilgilere yönelik çalışma eksikliğinden dolayı ihtiyaç duyulmuştur. Bu kapsamda, ilgili kurum web siteleri kurumsal özellikler, iletişim bilgileri ve sosyal medya, sosyal sorumluluk, finans ve dil seçenekleri ölçütleri esas alınarak değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı ve içerik analizi yöntemi benimsenmiştir. Bulgulara göre, incelemeye tabi kurum web sitelerinde kurumsal özellikler başlığında, çalışan sayısı ve misyon-vizyon dışındaki tüm özelliklerin; iletişim bilgileri ve sosyal medya başlığında, konum bilgisi ve sıkça sorulan sorular dışındaki tüm özelliklerin; finansal veriler başlığında ise ara dönem ve yıllık finansal rapor, yıllık kazanç bilgisi ve piyasa değeri bilgilerinin %50’nin üzerinde bir oran ile yer aldığı görülmektedir.Öğe Kurumsal Reklamcılıkta Kurum İmajına İlişkin Bir İnceleme: THY 85. Yıl Reklam Filmi Örneği(2023) Bulut, YasinÇalışmada, Türkiye’nin havayolu şirketlerinden bir tanesi ve aynı zamanda 2020 yılı verilerine göre en değerli markası unvanına sahip kurumu olan THY’nin kuruluş öyküsünün anlatıldığı 85. Yıl Reklam Filmi, kurum imajı açısından incelenmiştir. Kurumsal reklamcılıkta kurum imajının oluşturulmasına ilişkin olarak; iletilmek istenen mesajların kodlanması ve aktarılması, hedef kitlenin mesajı doğru algılayabilmesi gibi pek çok konu yer almaktadır. Kurum imajının istenildiği gibi ve gerçeğe uygun bir şekilde aktarılarak tüketici zihninde doğru bir konumlandırma ile yer edinebilmesi konusu ise belki de en önemlisidir. Nitel araştırma yaklaşımı ve tema analizi yöntemi benimsenen çalışmada reklam filmi, farklı olayları konu alan görseller yardımıyla analiz edilmiştir. THY’nin 85.Yıl Reklam Filmi’nde kurumsal başarılardan kurumsal itibara, nitelikli ve işini iyi yapan personelden kurumun milli ve insani değerleri önceliklendiren tutumuna pek çok konuda imaj oluşturma çabası dikkat çekmiştir. Diğer taraftan, kurumsal reklamcılığın temelde satışları hedef almadan doğru ve sürdürülebilir bir kurum imajı oluşturmaya yönelik sergilenmesi gerekmektedir. Bu doğrultuda, ilgili reklam filminde de dış sesin konuşma metni, görseller, müzik, oyuncular gibi tüm detaylar satış rakamlarının ikinci planda görüldüğünü ve kurum başarısının da bu tutumdan ileri geldiğini gözler önüne sermektedir.Öğe Türkiye’deki Yerli Turistlerin Yabancılaşma Düzeyi ve Otantiklik Arayışı İlişkisi(Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2025) Bulut, Yasin; Gülcan, BilgehanYabancılaşma ve bununla ilgili olarak ortaya çıkan otantiklik arayışı, sosyoloji, psikoloji ve turizm disiplinlerinin bir kesişme noktası durumundadır. Araştırmada, Türkiye’deki yerli turistlerin yabancılaşma düzeyi ile otantiklik arayışı arasındaki ilişkinin varlığını ve seyahat amacı farklılığının yabancılaşma düzeyi ya da otantiklik arayışı üzerinde etkili bir unsur olarak belirip belirmediğini tespit etmek, amaçlanmıştır. Bu bağlamda araştırma verileri, Türkiye’nin farklı bölgelerinde kültür, inanç, gezi-eğlence-dinlenme, sağlık ve akraba-memleket ziyareti olmak üzere beş farklı turizm türüne yönelik seyahat eden 479 yerli turistten yüz yüze gerçekleştirilen anketler aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre yerli turistlerin yabancılaşma düzeyinin artmasının otantiklik arayışını da pozitif yönde etkilediği, ancak yerli turistlerin farklı seyahat amaçlarına göre yabancılaşma düzeylerinde ya da otantiklik arayışlarında anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Türkiye’deki yerli turistlerin yabancılaşma düzeyinin düşük düzeyli de olsa otantiklik arayışlarını etkilemesi, turistik destinasyon, işletme ve ürün geliştiriciler için otantiklik ve geleneksel halk kültürü odaklı ürün/hizmet geliştirilmesinin önemine ve bu doğrultuda, bireylerin geçmiş ile bağ kurmasını sağlayan her tür nesnenin, kültürel ve sanatsal değerin daha fazla ön plana çıkarılmasının bir gereklilik olduğuna işaret etmektedir. Ayrıca, araştırma sonuçlarının farklı amaçla seyahat eden turistlerin destinasyon seçimi ve satın alma davranışlarını daha iyi anlamada ve buna bağlı olarak turistin beklentilerine yönelik ürün arzının şekillenmesinde yardımcı olabileceği düşünülmektedir.Öğe Yabancılaşma ve Postmodern Gezginin Otantiklik Arayışı(Paradigma Akademi Yayınevi, 2024) Bulut, YasinEserde, yabancılaşma ve otantiklik kavramları derinlemesine incelendikten sonra kavramların turizm ile ilişkisi ortaya konmaya çalışılmıştır. Yabancılaşma kavramı farklı otoritelerin bakış açısıyla incelenmiş, yabancılaşmanın nedenleri ve boyutları üzerinde durulmuştur. Otantiklik kavramı da farklı cephelerden ele alındıktan sonra bilhassa otantikliğin turizmdeki görünümü olan sahnelenen otantiklik kavramına değinilerek turistlerin otantiklik arayışının anlaşılması sağlanmaya çalışılmıştır. Son olarak, turistler üzerinde gerçekleştirilen bir uygulama ve ampirik boyutta elde edilen veri seti ışığında konuya farklı bir boyut kazandırmak amaç edinilmiştir.