Yazar "Ergin, Eda" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe A review of public perceptions about nurses communicated via Twitter in Turkey(Public Health Nursing, 2021) Şahan, Seda; Yıldız, Ayşegül; Ergin, EdaObjectives: Social media platforms such as Twitter allow people to openly express theirviews about many topics, including the nursing profession. COVID-19 is currently a fre-quently searched and discussed topics on Twitter. This study was performed to iden-tify the image of nursing in the social media before and during COVID-19 pandemic inTurkey, and to review of public perceptions about nurses’ communication on twitter inTurkey.Design: This study was conducted using content analysis with a sample of tweetsposted on Twitter before and during the COVID-19 pandemic. Codes were created,including expressions of respect, anxiety, violence, gratefulness, anger, positivity, andnegativity.Results: Findings showed that 35.65% of the 373 tweets posted prior to the COVID-19pandemic were positive while 64.35% were negative. During the pandemic 91.94% ofthe 1006 tweets were positive and 8.06% were negative.Conclusion: The results of this study suggests that public opinion about nurses, asreflected on Twitter during the COVID 19 pandemic, was positive.Öğe Covid-19 Öncesi ve Sonrası Medyada Hemşirelik Algısı: Twitter Örneği(Uluslararası Kapadokya Salgın Dönemleri Kongresi, 2021) Şahan, Seda; Yıldız, Ayşegül; Ergin, EdaGiriş: Hemşirelik mesleğinin imajını etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. COVID-19 sürecinde mesleki imajı etkileyen faktörlerden biri olan medyada hemşirelere yönelik algının değiştiği düşünülmüştür. Bu nedenle çalışmamız, sosyal medya platformlarından olan Twitter’da hemşirelikle ilgili çeşitli anahtar kelimeler kullanılarak pandemi öncesi ve pandemi sonrası ülkemizde medyanın hemşirelik imajı üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışma örneklemini COVID-19 öncesi ve sonrası dönemde Twitter’da paylaşılan ve kriterleri karşılayan tweetler oluşturmaktadır. COVID-19 öncesi hemşirelik algısını belirlemek amacıyla COVID-19’un henüz Türkiye’de görülmediği 1-31 Aralık 2019 tarih aralığındaki tweetler alınmıştır. COVID-19 sonrası hemşirelik algısını belirlemek amacıyla ise Dünya Sağlık Örgütü tarafından COVID-19’un 11 Mart 2020’de pandemi ilan edilmesi nedeniyle 11 Mart-11 Nisan 2020 tarihleri arasında atılmış olan tweetler alınmıştır. Çalışmanın evrenini Twitter’dan veri alma işlemleri sonucunda COVID-19 öncesi dönemden 724, COVID-19 sonrası dönemden 1328 tweet oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise, araştırmaya dahil edilme kriterlerini karşılayan COVID-19 öncesi 373, COVID-19 sonrası 1006 tweet oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde, içerik analizi ile birlikte manuel duygu analizi yöntemi kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmada COVID19 öncesi atılan toplam 373 tweetin %35,65’i (n:133) pozitif, %64,35’i (n:240) negatif bulunmuştur. COVD19 sonrası atılan toplam 1006 tweetin %91,94’ü (n:925) pozitif bulunurken %8,06’sı (n:81) negatif bulunmuştur. Çalışmada yapılan duygu analizi sonucunda COVID19 öncesi atılan tweetlerin %19,8’i (n: 78) saygı, %20,9’u (n: 78) minnet, %20,1’i (n: 75) endişe, %4,8’i (n: 18) şiddet, %42,6’sının (n: 159) öfke içerdiği belirlenmiştir. COVID-19 sonrası atılan tweetlerin duygu analizi sonucunda tweetlerin; %24’ü (n: 242) saygı, %69,3’ü (n: 698) minnet, %38,2’si (n: 385) endişe, %3,37’si (n: 34) şiddet, %10,7’sinin (n: 108) öfke içerdiği tespit edilmiştir. Sonuç: COVID-19 öncesi ve sonrası atılan tweetlerin karşılaştırması sonucunda, tweet sayısında ve hemşireliğe yönelik pozitif görüşlerde artış olduğunu söylemek mümkündür. COVID-19 pandemisi sonrası hemşirelere yönelik öfke ve şiddet içerikli tweetler azalırken, hemşirelere yönelik minnet ve endişelerin arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu nedenle COVID-19 sonrası hemşirelik algısının olumlu yönde olduğu görülmektedir.Öğe Determining the problems experienced by students in their postgraduate course period in the pandemic process(Prog Health Sci, 2021) Şahan, Seda; Ergin, Eda; Yıldız, AyşegülIntroduction: In the pandemic process caused by COVID-19, considering the working conditions of postgraduate nursing students who are in the profession of nursing, it is important to investigate the problems they experience regarding distance education. While there are many studies in the literature examining the views of undergraduate students on distance education, there has been no study investigating the problems experienced in relation to distance education by postgraduate students in the pandemic period in particular. T Purpose: To investigate the problems experienced in relation to distance education by postgraduate nursing students at COVID-19 pandemic. Materials and methods: This is a descriptive study which was conducted to determine the problems experienced in distance education by students who were in their postgraduate course period at the nursing department in the pandemic process. The form was delivered to students receiving postgraduate education at the department of nursing in Turkey via e-mail and WhatsApp. The study was carried out on a sample of 306 postgraduate nursing students. Results: The mean level of stress experienced by the participants during the distance education process was determined as 5.69 ± 2.42. 65% of the participants stated that offering applied courses in distance education was not sufficient, while 57.8% said the media did not include the problems of postgraduate students enough. Conclusions: It was determined that the students experienced moderate levels of stress, continuing their courses with the method of distance learning in the pandemic process increased the stress in the first-semester students, and as age increased, the stress levels increased.