Yazar "Temel, Ramazan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe KABİN EĞİTİM SETİ GELİŞTİRİLMESİ(2024) Odabaşoğlu, Şener; Temel, Ramazan; Kırteke, Emre; Kekeç, Emin Tugay; Gençağ, Mustafa SametHavacılık, emniyeti temel alan bir sektör olması nedeniyle havayolu firmaları, çalışanlarının eğitimini en öncelikli faaliyetlerden biri olarak görmektedir. Gerçekleştirilen uçuşların ve genel olarak tüm hava operasyonlarının emniyeti, personellerinin eğitimlerine bağlıdır. Dolayısıyla, havada olağanüstü olayların meydana gelmesi durumunda, yolcuların uçaktan güvenli ve zamanında tahliyesi uçuş ekibinin sorumluluğundadır. Olağanüstü ve kritik durumlarda doğru müdahaleler, yüksek kaliteli eğitimler almayı gerektirir. Kabin memurlarının en önemli görevleri, kritik bir durumda uçağın zamanında ve güvenli bir şekilde tahliyesini sağlamaktır. Bunu ciddi bir zorluk yaşamadan yapabilmek için talimatlara uymak, yetkin eğitimler almak ve simülasyonlardan geçmek zorundadırlar. Yapılan araştırmalar, öğreniminin en etkili öğretim şeklinin deneyimsel/pratik eğitim olduğunu göstermiştir. Bununla beraber gerçekçi koşullar altında tekrarlanan eğitimin, gerçek bir acil durum sırasında kabin ekibinin yaşadığı stres miktarını azalttığı bilinmektedir. Çünkü stres, kriz durumunun üstesinden gelmek için algılanan gerekli yetkinlik ile kişinin yeterliliğinin iç imajı arasındaki bilinçsiz karşılaştırmadan kaynaklanmaktadır. Böylece, eğitimde ilave gerçekçilik, kursiyerlerin acil durumla başa çıkma konusunda güvenlerine katkıda bulunmaktadır. Bu kapsamda, kabin memuru adaylarına sınıf ortamında öğretilen acil durum prosedürleri hakkında bilgi ve bu prosedürleri gerçekçi bir eğitim ortamında aktarılmasını temin için kabin eğitim seti geliştirilmiştir. Gerçekleştirilen bu eğitim seti ile sivil havacılık kabin hizmetleri öğrencilerimizin eğitimlerinin verimini artırılmış ve uçak içerisinde yaşayacakları durumları simüle ederek deneyim kazanmaları sağlanmıştır. Bununla beraber UGMB, HEE ve UT öğrencilerimize, kabin içi ile ilgili söküm-takım-bakım ve onarım olarak yeterli düzeyde pratik eğitim yapması sağlamıştır.Öğe UÇAK KARA KUTUSUNDAN ALINAN VERİLER KULLANILARAK UÇUŞ PARAMETRELERİNİN YAPAY SİNİR AĞI İLE ANALİZİ VE TAHMİNİ(Güven Plus Grup A.Ş. Yayınları, 2022) Temel, Ramazan; Türkmen, İlkeUçağa ait aerodinamik yapının dizaynı, yapımı ve uçağın işletilmesi aşamasında kullanılacak çoğu parametrenin hava basıncı ile doğrudan ilişkisi bulunmaktadır. Bu nedenle uçağın pitot-statik ölçüm sensörleri ile bu parametrelerin hesaplanması için kullanılacak basınç ve sıcaklık verilerinin sağlıklı alınabilmesi büyük önem arz etmektedir. Uçak performansını değerlendirmek için genel olarak iki parametre yaygın şekilde kullanılmaktadır. Bu parametrelerden birincisi olan hücum açısı (AOA-Angle Of Attack), uçağın performans limitlerini anlamada önemli bir aerodinamik parametredir. Son dönem havacılık kazaları ve olayları, ticari havacılık açısından öncelikli olarak yeni uçuş eğitim programlarında AOA’a daha fazla önem verilmesini sağlamıştır. Performans açısından ikinci önemli parametre olarak mach sayısı kullanılmaktadır. Mach sayısı, hareket halindeki hava aracının hızı ile ölçüm yapılan ortamın şartlarına göre belirlenmiş ses hızına oranı olarak ifade edilmektedir. Teknolojideki gelişmeler sayesinde uçaklar çok yüksek hızlarda uçabilmekte olup düşük hızda icra edilen uçuş faaliyetlerinde rastlanmayan farklı uçuş karakteristikleri yüksek hızlarda gerçekleştirilen uçuşlar esnasında görülebilmektedir. Mach sayısı, hava araçlarının aerodinamik performans ve kanat profil karakteristiği gibi parametreleri belirlemektedir. Bu çalışmada, geleneksel olarak pitot statik sensörler aracılığıyla ölçülen basınç ve sıcaklık değerleri ile hesaplanan hücum açısı ve mach hızı, kara kutudan elde edilen motor parametreleri kullanılarak Yapay Sinir Ağları (YSA) ile tırmanma için tahmin edilmiş ve sonuçlar gerçek değerler ile karşılaştırılmıştır. Böylelikle pitot statik sistem sensörlerinde meydana gelecek bir arıza durumunda hücum açısı ve mach sayısının hesaplanmasında kullanılabilecek alternatif bir yöntem geliştirilmiştir.