Bilimsel Yayınlar
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Öğe Sosyal Politika ve Sağlık Politikaları Kapsamında Türkiye'de Afet Yönetimi(Gazi Kitapevi, 2024) Güven,GözdePolitika, hedeflere ulaşmak için kullanılacak araçların belirlendiği bir kararların bütünüdür. Sosyal politika ise toplumun sosyal ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik organların tümüdür. Bu, ekonomik güvence, barınma, sağlık hizmetleri ve daha fazlasını içermektedir. Sağlık politikası ise sağlık hizmetlerini ve desteklerini düzenleyicileridir. Afetler, insanlara, hayvanlara ve doğaya zarar veren doğal, teknolojik veya insan kaynaklı olaylardır. Bu olaylar toplumlarda fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplara neden olmaktadır. Bu nedenle afetlerle başa çıkabilmek için araştırma yapmak, planlar belirlenmek ve bu planların uygulamaya konulup yaygınlaştırılması önem arz etmektedir. Bu sürece, afet yönetimi adı verilmektedir. Afetlerin ardından sağlanan sosyal yardımlar ve hizmetler, arama kurtarma operasyonları başlar ve daha sonra gıda, barınma, sağlık hizmetleri gibi alanlarda devam eder. Bu yardımlar, hayatlarının normale dönmesine yardımcı olur ve psikolojik destek sağlanır, çünkü insanların duygusal ve zihinsel sağlıkları desteklenmesi gerekmektedir. Ayrıca, afetlerin yol açtığı yerleşim yerlerinin zarar görmesi veya yıkılması, barınma sorununun ortaya çıkması gündeme gelmektedir. Bu sorunun çözümü için geçici ve uzun vadeli çözümler bulunmaktadır. Sağlıklı beslenme, afet sonrasında hayatta kalmak ve korumak için önemlidir. Psikolojik ilk yardım, afetzedelerin stresle başa çıkmalarına yardımcı olmaktadır. Sosyal ve sağlık politikalar kamu sektörü, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarının işbirliğiyle afetlere müdahale ve yönetim konusunda etkin ve verimli bir şekilde uygulanmaktadır.Öğe İyi Yönetişim İlkeleri Çerçevesinde Türkiye'de Kamu Denetçiliği Kurumu: Literatür İncelemesi(2024) Cingi, Pembe GülIn this article, the applicability of the principles of good governance in the Ombudsman Institution in Turkey is analysed. In the article, the historical processes, definitions and good governance principles of the concepts of management /governance are given in detail. In the following sections of the article, the historical background of the Ombudsman Institution, its first emergence and its implementation in various countries, especially Sweden, where the institution was first implemented, are given. The establishment process of the Ombudsman Institution in Turkey under the name of the Ombudsman Institution and the legalisation process of the institution in the post-Republican period are examined. In this framework, the six generally accepted principles of good governance; transparency, participation, effectiveness, accountability, consistency, and rule of law are evaluated in terms of relevant explanations and activities. In addition to the relevant literature, examples related to the principles of good governance have been tried to be shown in these sources. As the method of the study, a comprehensive literature review was conducted in order to reach the data and an answer was sought to the question to what extent the principles of good governance are applied in the Ombudsman's Office. The definitions of the principles of good governance formed the boundaries of the study and the findings obtained were evaluated according to the definitions. In the light of the evaluations made, in the light of the evaluations made, as a result of this study; within the framework of the principles of good governance, the Ombudsman's Office in Turkey was evaluated as "improvable" in terms of the principles of accountability and transparency, and "strong" for the principles of participation, efficiency, consistency and rule of law.Öğe The impact of R&D expenditures on research performance on universities(Abdullah Gül Üniversitesi, 2023) Karaman, Yunus EmreThe most significant factor showing that countries are economically developed is the level of technology they produce. Technology, on the other hand, is the application of knowledge produced theoretically through scientific research. In this context, there is a clear connection between the level of economic development and welfare and the point reached in science. The resources that countries allocate to science and research activities are increasing every year, and the effective use of these resources plays a critical role in increasing the welfare level of these countries. This study reveals the effect of the university investment budget, which constitutes an essential part of the financial resources allocated to research and development activities in Turkey, on the research performance of universities. Multiple regression analysis was used to achieve the aim outlined in this thesis. The number of publications per lecturer published in AHCI, SSCI, SCI, and SCI-Expanded indexed journals and the number of Web of Science publications citations were used as dependent variables to represent research performance. The rate of investment budget spent on R&D was used as an independent variable to represent R&D expenditures. In addition, the number of lecturers and the number of YÖK 100/2000 Project doctoral scholars were included in the models as control variables. It was concluded that R&D expenditures affect research performance positively.Öğe Deneyimsel Pazarlama: Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma.(İşletme Araştırmaları Dergisi, 2024) Toprak, MihrapAmaç - Rekabetin hızla yaşandığı günümüzde müşterilerin istek ve beklentilerinin değişmesi işletmeleri de farklı hizmet sunmaya yöneltmektedir. Böyle bir durumda işletmeler de rakiplerine karşı öne çıkabilmek için pazarlama faaliyetlerinde farklılaşma yolunu tercih etmişlerdir. Bu pazarlama faaliyetlerinden biri de deneyimsel pazarlamadır. Deneyimsel pazarlamanın önemini anlayan turizm işletmeleri de eşsiz benzersiz deneyim sunmaya yönelik pazarlama faaliyetleri için çabalamaktadır. Bu nedenle Ankara’da bulunan 4 ve 5 yıldızlı otel işlemelerinde müşterilere sunulan deneyim boyutlarını belirlemek, deneyim boyutlarının müşteri memnuniyeti ve müşteri sadakati üzerindeki etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Yöntem – Bu araştırmanın evrenini Ankara’da yer alan 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinde konaklayan yerli ve yabancı müşteriler oluşturmaktadır. Araştırmada 56 otel işletmesinin misafirlerine çıkış esnasında anket yapılmıştır. Araştırmada elde edilen verileri değerlendirmek için BM SPSS 28 ve R programı (R Core Team, 2023) kullanılmıştır. Araştırmanın analizinde Mann-Whitney U, Shapiro-Wilk, Kruskal Wallis H, Dunn testleri ve yol analizi tekniklerinden faydalanılmıştır. Bulgular – Araştırma sonucunda, müşteri deneyim boyutlarından estetik, eğlence, ergonomiklik, sosyal etkileşim, sosyal tatmin ve eğitim boyutlarının müşteri memnuniyeti üzerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Yine müşteri deneyimi boyutlarından estetik, ergonomiklik, alturistik, sosyal etkileşim, sosyal tatmin ve eğitim boyutlarının müşteri sadakati üzerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir etkiye sahip olduğu ortaya çıkarılmıştır. Tartışma – İşletmeler müşteri sadakati kazanmak için müşteri beklentilerine odaklanmalı ve müşteri memnuniyetini sağlamayı hedeflemelidir. İstatistiksel açıdan anlamlı bulunan estetik, eğlence, ergonomiklik, sosyal etki, sosyal tatmin ve eğitim boyutlarının yol katsayıları pozitif olduğu için; bireylerin estetik, eğlence, ergonomiklik, sosyal etki, sosyal tatmin ve eğitim düzeyleri puanları arttıkça müşteri memnuniyet düzeyinin de artacağı öngörülmektedir.Öğe Covid-19 Sürecinde Üniversite Sınavına Girecek Gençlerin Sınav Kaygısı: Bilişsel Esneklik ve Öz-Düzenleme / Test Anxiety of Youth to Take the University Entrance Exam throughout Covid-19 Outbreak: Cognitive Flexibility and Self-Regulation(2021) Engin, Esin; Korhan, Mustafa; Güloğlu, BernaTürkiye'de 11 Mart 2020’de ilk Covid-19 vakası görüldükten sonra, okullar kapatılarak uzaktan eğitim kararı alındı. Covid-19 pandemi sürecinde lisede okuyan gençler bir yandan pandeminin yarattığı değişimlere uyum sağlamaya çalışırken, diğer yandan da Yükseköğretim Kurumları Giriş Sınavı’na (YKS) hazırlanmakta ve performanslarını etkileyecek olan sınav kaygılarını yönetmeye çalışmaktadır. Bu çerçevede çalışmanın iki amacı bulunmaktadır. İlk amaç, Covid-19 pandemi döneminde üniversite sınavına girecek olan öğrencilerin sınav kaygılarını etkileyen faktörleri araştırmaktır. İkinci amaç ise katılımcıların sınav kaygılarının bilişsel esneklik ve öz düzenleme becerilerine göre değişip değişmediğini incelemektir. Çalışma grubu 420 (284 kadın, 131 erkek) katılımcıdan oluşmaktadır. Katılımcıların yaş aralığı 18-21 olup, yaş ortalaması 18.33'tür. Katılımcıların 298’i (%71) 12. Sınıf öğrencisi iken, 121’i (%28.8) ise mezundur. 89 (%21.2) katılımcı özel okulda, 331 (%78.8) katılımcı ise devlet okulunda öğrenim görmektedir. Araştırma verileri Demografik Bilgi Formu, Spielberg Sınav Kaygısı Ölçeği (SSSÖ), Ergenlerde Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği (EÖDBÖ) ve Bilişsel Esneklik Ölçeği (BEÖ) kullanılarak toplanmıştır. Araştırma bulguları, cinsiyete, ayrı bir odasınını olup olmamasına, derslere odaklanma durumuna, ailesinin gelir düzeyindeki değişime ve sınav tarihlerindeki değişimi algılama biçimine göre sınav kaygısında farklılıklar olduğunu göstermektedir. Ancak, katılımcıların son sınıf öğrencisi veya mezun olmalarına, devlet veya özel okulda okumalarına, sokağa çıkma yasağını yorumlama biçimine göre sınav kaygı düzeylerinde farklılık olmadığı saptanmıştır. MANOVA sonuçları, bilişsel esneklik düzeyi yüksek olan ve öz düzenleme başarılı olan bireylerin sınav kaygısı puanlarının düşük olduğuna işaret etmektedir. Bilişsel esneklik ve öz düzenleme üniversite giriş sınavına girecek olan bireylerin sınav kaygısını yönetmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Araştırma bulguları alanyazın ışığında tartışılmıştır.