UT - Bildiri Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 3 / 3
  • Öğe
    INVESTIGATION OF THE EFFECT OF COLORLESS DISTRIBUTED COMBUSTION ON FLAME TEMPERATURE AND EMISSIONS IN A MINI GAS TURBINE ENGINE
    (ICEESEN 2022, 2022) Alabaş, Hüsamettin Alperen; Albayrak Çeper, Bilge
    With the climate crisis, research has focused on emissions caused by fuels used for both civilian and military purposes. NOx emissions, which occur due to the high flame temperature in gas turbine combustion chambers used in aviation, are an important research topic. In this study, the colorless distributed combustion method, which has been observed to be beneficial in reducing NOx emissions in the literature, has been simulated by CFD in the combustion chamber of the mini turbojet engine. The outlet temperature of the combustion chamber of kerosene given from 12 jet nozzle by Discrete Phase Method (DPM) injection method with air at the rate of 21% O2 by volume under standard conditions was confirmed by the experimental data in the literature, with analyses made at different turbine rpm. After the validation study, the O2 ratio in the air was reduced to 19, 17, and 15%, respectively. According to the results obtained, the maximum temperature of the combustion chamber decreased from 2239 K to 1897 K, and NOx decreased from 16.3 PPM to 0.053 PPM.
  • Öğe
    UÇAK KARA KUTUSUNDAN ALINAN VERİLER KULLANILARAK UÇUŞ PARAMETRELERİNİN YAPAY SİNİR AĞI İLE ANALİZİ VE TAHMİNİ
    (Güven Plus Grup A.Ş. Yayınları, 2022) Temel, Ramazan; Türkmen, İlke
    Uçağa ait aerodinamik yapının dizaynı, yapımı ve uçağın işletilmesi aşamasında kullanılacak çoğu parametrenin hava basıncı ile doğrudan ilişkisi bulunmaktadır. Bu nedenle uçağın pitot-statik ölçüm sensörleri ile bu parametrelerin hesaplanması için kullanılacak basınç ve sıcaklık verilerinin sağlıklı alınabilmesi büyük önem arz etmektedir. Uçak performansını değerlendirmek için genel olarak iki parametre yaygın şekilde kullanılmaktadır. Bu parametrelerden birincisi olan hücum açısı (AOA-Angle Of Attack), uçağın performans limitlerini anlamada önemli bir aerodinamik parametredir. Son dönem havacılık kazaları ve olayları, ticari havacılık açısından öncelikli olarak yeni uçuş eğitim programlarında AOA’a daha fazla önem verilmesini sağlamıştır. Performans açısından ikinci önemli parametre olarak mach sayısı kullanılmaktadır. Mach sayısı, hareket halindeki hava aracının hızı ile ölçüm yapılan ortamın şartlarına göre belirlenmiş ses hızına oranı olarak ifade edilmektedir. Teknolojideki gelişmeler sayesinde uçaklar çok yüksek hızlarda uçabilmekte olup düşük hızda icra edilen uçuş faaliyetlerinde rastlanmayan farklı uçuş karakteristikleri yüksek hızlarda gerçekleştirilen uçuşlar esnasında görülebilmektedir. Mach sayısı, hava araçlarının aerodinamik performans ve kanat profil karakteristiği gibi parametreleri belirlemektedir. Bu çalışmada, geleneksel olarak pitot statik sensörler aracılığıyla ölçülen basınç ve sıcaklık değerleri ile hesaplanan hücum açısı ve mach hızı, kara kutudan elde edilen motor parametreleri kullanılarak Yapay Sinir Ağları (YSA) ile tırmanma için tahmin edilmiş ve sonuçlar gerçek değerler ile karşılaştırılmıştır. Böylelikle pitot statik sistem sensörlerinde meydana gelecek bir arıza durumunda hücum açısı ve mach sayısının hesaplanmasında kullanılabilecek alternatif bir yöntem geliştirilmiştir.
  • Öğe
    TERMAL HAVA AKIMLARININ SABİT KANATLI HAVA ARAÇLARININ UÇUŞ SÜRESİ VE MENZİLİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ
    (İKSAD Yayınevi, 2019) Kekeç, Emin Tugay; Konar, Mehmet; Oktay, Tuğrul
    Sporty aircrafts and some birds of prey can stay in the air for hours and go miles away, thanks to natural carriers without any energy and power systems. In this case, the effects of these conditions on the flight time and range of fixed wing Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) have been examined in this study, considering the use of thermal air currents generated by solar heating of the ground. For this purpose, by using natural carriers such as thermals and wave lifters, they are pre-studied to maximize flight time and range increase by making optimum use of them. In the study, first of all, the determination of natural carriers was performed. With the determination of natural carriers, it was planned how to use the obtained lifting force and how to increase the distance. As a result of the study, the factors affecting the duration and range of the UAVs in the air were determined by using natural carriers.