SYYL - Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 9 / 9
  • Öğe
    Sağlık Kurumu Yönetilerinin Dijital Okuryazarlık Becerileri İle Örgütsel İnovasyon Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
    (Kapadokya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, 2024) ŞEKER, Servet
    Sanayi devrimiyle başlayan makineleşme ve teknoloji yarışı, günümüzde dijital sistemlere evrilmiştir. Dijital sistemlerin artan önemi nedeniyle dijital okuryazarlık düzeyini yüksek tutmak her sektörde gereklilik haline gelmektedir. Sağlıkta dönüşüm programı kapsamında hastanelerin entegrasyonu ve bilişim sistemlerinin yaygın kullanılmasıyla, ülkemizde sağlık kurumlarının tamamı dijital sisteme geçiş yapmıştır. Sağlık kurumlarının, güncel yaklaşımlarla, kaliteli hizmetlerini sürdürebilmeleri için, sağlık kurumu yöneticilerinin, dijital okuryazarlık düzeylerini yüksek tutmaları gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı sağlık kurumu yöneticilerinin dijital okuryazarlık becerileri ile örgütsel inovasyon ve alt boyutları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler Adana İli sınırları içerisinde faaliyet gösteren büyük çoğunluğu kamu hastanelerinde çalışanlardan oluşan 191 sağlık yöneticisinden elde edilmiştir. Verilerin analiz edilmesinde IBM SPSS Statistics 27 programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre dijital okuryazarlık ile örgütsel inovasyon arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Dijital okuryazarlık ile örgütsel inovasyonun alt boyutları arasındaki ilişki incelendiğinde; dijital okuryazarlık ile örgütsel ürün inovasyonu, örgütsel pazarlama inovasyonu, örgütsel süreç inovasyonu ve örgütsel davranış inovasyonu arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunduğu; dijital okuryazarlık ile alt boyut olan örgütsel stratejik inovasyon arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Sağlık Hizmetlerine Yönelik Kalite Algısı ile Algılanan Yönetici Desteği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
    (Kapadokya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, 2024) AKSOY Sümeyye
    Bu araştırmanın amacı sağlık sektöründe çalışanların sağlık hizmetlerine yönelik kalite algısı ile algılanan yönetici desteği arasında bir ilişki bulunup bulunmadığının incelenmesidir. Bunun yanı sıra araştırmanın alt amacı sağlık sektöründe çalışanların sağlık hizmetlerine yönelik kalite algısı ve yönetici desteği algısının demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Malatya ilindeki sağlık kurumlarında görev yapan sağlık çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmaya kolayda örnekleme yoluyla belirlenen toplam 300 sağlık çalışanı dahil edilmiştir. Araştırma sonucunda sağlık çalışanlarının sağlık hizmetlerine yönelik kalite algısının orta düzeyde olduğu, kadınların yönetim ve liderliğe yönelik kalite algılarının erkeklerden daha yüksek olduğu, genç sağlık çalışanlarının yönetim ve liderliğe yönelik algılarının daha olumsuz olduğu, hastanede 16 yıl ve daha uzun süre çalışanların yönetim ve liderlik algılarının diğerlerinden daha yüksek olduğu görülmüştür. Yine araştırma sonucunda sağlık çalışanlarının yönetici desteği algılarının ortalamanın üzerinde olduğu, kadınlarda yönetici desteği algısının daha yüksek olduğu, eğitim durumuna, hastanedeki göreve göre yönetici desteği algısında anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. Araştırma sonucunda algılanan yönetici desteği ile sağlık hizmetlerine yönelik kalite algısı altboyutlarından yönetim ve liderlik, insan kaynakları kullanımı, kalite eğitimi, ölçme ve değerlendirme ve kalite uygulamalarının yararları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak sağlık çalışanlarının kalite algılarını ve yönetici desteği algılarını iyileştirmek için bir başlangıç noktası olabilir. Bu önerilerin uygulanması, sağlık hizmetlerinin genel kalitesini artırmaya katkı sağlayabilir.
  • Öğe
    Afiliye Hastanede Görevli Klinisyen Akademisyenlerin Afiliasyon Uygulamasına Yönelik Tutumlarının Araştırılması: Kırşehir ve Niğde Örneği
    (Kapadokya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, 2024) ÖZTÜRK, Muhammed Kurtbars
    Bir Sağlık Politikası olarak Afiliasyon Ülkemizde 2003 yılında Sağlıkta Dönüşüm Programı ile başlatılmak istenilmiş ve 2011 yılında çıkarılan yönetmelikte yürürlüğe konulmuştur ve yürürlüğe konulduğu tarihten günümüze kadar da 31 ilde 34 üniversite Sağlık Bakanlığı ile protokol imzalanarak afiliasyona geçilmiştir. Afiliasyon uygulaması ile tıp fakültelerinde çalışan klinisyen akademisyenler bir takım zorluklar ve sorunlar yaşamışlardır. Yapılan çalışma ile tıp fakültelerinde çalışan klinisyen akademisyenleri afiliasyon uygulamasına yönelik tutumlarının araştırılması amaçlanmış, tutum algılarına göre sorunların neler olduğu tespit edilmeye çalışılmış ve sorunlara çözüm önerilerinde bulunulmuştur
  • Öğe
    Sağlık Çalışanlarında İş Stresinin Yaşam Doyumuna Etkisi
    (Kapadokya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, 2024) KABAK, Hasan
    Bu araştırma, sağlık c?alışanlarında iş stresinin yaşam doyumu üzerindeki etkisini incelemeyi amac?lamaktadır. Tanımlayıcı ve kesitsel bir araştırma olarak planlanan c?alışmanın evrenini, Ankara ilinde yer alan tüm sağlık c?alışanları oluşturmaktadır. Ancak zaman ve maliyet kısıtları nedeniyle, Ankara Gölbaşı Şehit Ahmet Özsoy Devlet Hastanesinde görev yapan 204 sağlık c?alışanı bu araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.
  • Öğe
    Sağlık Çalışanlarının Yapay Zekâ Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi
    (Kapadokya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, 2024) ÇAĞLAR, Eda
    Bu araştırmanın amacı sağlık çalışanlarının yapay zekâ farkındalık düzeylerini ortaya koymaktır. Ayrıca araştırmada sağlık çalışanlarının yapay zekâ farkındalık düzeylerinin demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama araştırması kullanılmıştır. Araştırma kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak Malatya Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde görev yapan 300 sağlık çalışanından toplanan verilerle yürütülmüştür. Araştırma verileri geçerlilik ve güvenilirliği alan yazında daha önce test edilmiş ölçeklerden oluşan anket aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma verileri IBM SPSS istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin normal dağılıma uygun bulunması sonucunda betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t-testi ve anova analizlerinden faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; sağlık çalışanlarının yapay zekâ farkındalığının düşük olduğu; erkek sağlık çalışanlarında yapay zekâ farkındalık düzeyinin kadın sağlık çalışanlarına kıyasla daha yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca daha genç yaştaki sağlık çalışanlarının yapay zekâ farkındalığının daha yaşlı olanlara kıyasla anlamlı şekilde yüksek olduğu ve doktorlarda yapay zekâ farkındalığının diğer sağlık çalışanlarına kıyasla anlamlı şekilde daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte kurumda daha kısa süredir çalışmakta olan sağlık çalışanlarının yapay zekâ farkındalığının daha uzun süredir çalışmakta olan sağlık çalışanlarından anlamlı şekilde yüksek olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda yapay zekânın ne olduğunu bilenlerin, yapay zekâ ile daha önce etkileşimde olduğunu ifade edenlerin, yapay zekânın hayatı kolaylaştırdığı düşüncesinde olanların, yapay zekâ kullanan hastanelerin tanı ve tedavide avantajlı olduğunu düşünenlerin, yapay zekâ uygulamalarının tıpta daha yoğun olarak kullanılması gerektiğini düşünenlerin, tıpta kullanılan yapay zekâ uygulamalarının güvenilir olduğunu düşünenlerin yapay zekâ farkındalık düzeyinin anlamlı şekilde daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırma verilerinin tek bir hastanede görev yapan sağlık çalışanlarından elde edilmiş olması araştırmanın kısıtlarından birisidir. Daha sonra gerçekleştirilecek araştırmalar için araştırmaya farklı örneklem gruplarının dahil edilmesi ve nitel araştırma yöntemleri gibi farklı araştırma yöntemlerinin kullanılması önerilebilir.
  • Öğe
    Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Çalışanlarının Afetlere Hazırlık Algısının Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi
    (Kapadokya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, 2024) ASLAN ALTIOK, Belkız
    Ülkemizde hastane öncesi acil sağlık hizmetleri, alanda eğitim almış sağlık profesyonelleri tarafından yürütülmektedir. Bu hizmet Doktor, Ambulans ve Acil Bakım Teknikeri (AABT), Acil Tıp Teknisyeni (ATT) ve Şoför tarafından tıbbi açıdan tam donanımlı kırmızı şerit ambulanslar ile sağlanmaktadır. Afetler meydana geliş zamanı belli olmayan olgular olduğundan afete hazırlıklı olma konusunda hastane öncesi acil sağlık çalışanlarının afete hazırlık algısına etki edecek demografik özelliklerin incelenmesi afete karşı gerçekte ne kadar hazırlıklı olduklarının tespiti oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı hastane öncesi acil sağlık çalışanlarının afetlere hazırlık algı düzeylerini belirlemek ve demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırmanın evrenini Adana ilinde görev yapan hastane öncesi acil sağlık hizmetleri çalışanları oluşturmaktadır. Kolayda örnekleme yoluyla 384 sağlık personeline ulaşmak hedeflenmiştir. Nicel araştırma deseninde yürütülen çalışmada genel tarama tekniği kullanılmıştır. Çalışma verileri yüz yüze ve dijital ortamda toplanmıştır. Hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde çalışan sağlık personellerinin afete hazırlık algısında demografik yapının etkilediği yönleri güçlü ve eksik yönlerinin desteklenerek olası afet durumunda etkin müdahale konusunda katkıda bulunarak bilimsel temellere dayalı politika ve uygulamaların geliştirilmesinde katkıda bulunmak hedeflenmiştir.
  • Öğe
    Süper Kadın Sendromu Yaşayan Sağlık Yöneticisi Kadınların Dijital Teknolojilere Yönelik Algısı
    (Kapadokya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, 2024) Kahraman, Hatice
    Bu çalışmanın temel amacı Türk toplumunda kadınlara yönelik kültürel idealler ve beklentiler neticesinde süper kadın idealini benimsemiş sağlık yöneticisi kadınların, idealden sendroma giden süreçleri, deneyimleri ve teknolojik gelişmelerin bu yöndeki etkisini belirlemeye çalışarak alan yazındaki bu boşluğu doldurmaktır. Bu bağlamda nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik tasarım benimsenmiştir. Araştırmanın ilk aşamasında Kayseri ilinde bulunan 16 özel hastaneden 158 kadın yöneticiye “Süper Kadın Ölçeği” uygulanarak elde edilen skorlara göre süper kadın ideali yüksek düzeyde olanlar tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Bu doğrultuda ikinci aşamada süper kadın ideali taşıdığı tespit edilen 10 kişiye tekrar ulaşılmış ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile dijital teknolojilere yönelik algılarını belirlemeye dair sorular yöneltilmiştir. Görüşmelerin tematik içerik analizleri için “MAXQDA 24 Nitel Araştırma Programı” kullanılmıştır. Araştırma kapsamında kadınların süper kadın olmakla ilgili görüşleri sorgulanmış, katılımcıların verdikleri cevaplara göre süper kadın olmanın anlamı; “herkese ve her şeye yetişmeye çalışmak”, “çoklu roller” ve “yapılan her işte iyi olmaya çalışmak” alt temalarıyla değerlendirilmiştir. Aynı zamanda katılımcı kadınların teknolojiye bakış açıları sorgulanmış verilen cevaplar doğrultusunda teknolojik gelişmelerin hayatı kolaylaştırmanın yanı sıra kusursuzluk ve mükemmellik algısına daha da yaklaştırdığı için kadınlar tarafından olumlu değerlendirildiği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte kadınların teknolojiden; “mesleki süreçlerde kolaylık sağlama”, “eğitim ve bilgi edinme”, “ev işlerini kolaylaştırma”, gibi konularda yararlandıkları tespit edilmiştir. Bu sayede çoklu rollere uyum sağlama ve başarıya ulaşma isteklerinin olumlu yönde etkilediği görülmüş, hissedilen toplumsal ve içsel baskıları kontrol altına alma fırsatı sunduğu gözlemlenmiştir.
  • Öğe
    Pandemi Döneminde Sağlık Çalışanlarının Yalnızlaşma Durumunun Meslek Motivasyonu ve Duygusal Tükenmişlik Üzerine Etkisi
    (Kapadokya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, 2024) YILMAZ, Emine
    Bu çalışma, pandemi döneminde sağlık çalışanlarının yalnızlaşma durumunun meslek motivasyonu ve duygusal tükenmişlik hissi üzerine olan etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, Elazığ Şehir Hastanesi'ndeki sağlık çalışanları üzerinde gerçekleştirilmiştir. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmanın verileri, anket yöntemiyle toplanmıştır. Anket formu, yalnızlaşma düzeyini, meslek motivasyonunu ve duygusal tükenmişlik hissini ölçen alan yazında geçerlilik ve güvenirliliği test edilen ölçeklerden oluşmaktadır. Veriler istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiş ve ilişkiler incelenmiştir.
  • Öğe
    İş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık Çerçevesinde Sağlık Çalışanlarının Sendika Üyeliğinin İncelenmesi: Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği
    (Kapadokya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, 2023) Yüksel, Şükrü
    İş tatmini ve örgütsel bağlılık kavramları, birçok araştırmanın konusu olmuştur. Bir organizasyondaki insan gücü, organizasyonu çalışır durumda tutmada önemli bir faktördür. Bir sağlık kuruluşunda insan faktörü kuruluştaki her şeydir. Bu amaçla sağlık kuruluşu çalışanları arasında örgütsel bağlılık ile iş tatmini arasındaki ilişkiyi değerlendirmek ve sağlık kuruluşu çalışanlarının örgütsel bağlılıklarıyla iş tatminlerine yönelik çözümler sunmak gerekmektedir. Sağlık profesyonellerinin örgütsel bağlılıkları, kavramsal bir bakış açısıyla değerlendirilerek tutumlar ve davranışsal bağlılık yaklaşımları tartışılmıştır. Günümüz dünyasında sağlık kurumları değer kazandıkça, hizmet çeşitliliği ve sürekliliği bir üst seviyeye taşındıkça, çalışanlarından daha fazla deneyim ve daha yüksek eğitim seviyesi istenmekte ve çalışanların bağlılıklarını artırabilecekleri ortamlar sağlanmaktadır. Bu araştırmanın genel amacı katılımcıların sendikal beklentilerini belirlemektir. Çalışmanın sonucunda ise katılımcıların; sendikaların yalnızca siyasi faaliyet içinde olmamaları, siyaseten toplu sözleşme ve grev hakkı gibi faaliyetlerde birleştirici kılmayı, sağlık çalışanlarının faaliyet alanlarına göre farklı sendikalar tarafından desteklenmesi gerektiği gibi konularda görüş birliğine vardıkları sonucuna ulaşılmıştır.