Yazar "Bayraktar, Nurten" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çevre Dostu Sürdürülebilir Film Yapımı: İçerik Üretimi Rehberi(Kapadokya Üniversitesi, 2025) Gündüz Özdemirci, Ekin; Bayraktar, NurtenÇekim öncesi hazırlık, çekim süreci ve sonrası aşamalarının her birinde çevreye verilen zararı en aza indirgemeye çalışmak “çevre dostu” ya da “sürdürülebilir prodüksiyon” uygulamalarını ifade ederken bir yapımın hikayesine ekolojik duyarlılığı dahil etme çabaları ise “çevre dostu” ya da “sürdürülebilir içerik üretimi” kapsamına giriyor.Öğe Materiality of Modernism in Virginia Woolf's Essays(2023) Bayraktar, NurtenIt is acknowledged that Virginia Woolf’s influential modernist novels primarily focus on self and spirituality. Although her emphasis on the materiality of life and literature, which is closely intertwined with spirituality, was a fundamental aspect of Virginia Woolf’s works, it was partially overlooked by critics. However, recent studies on the subject of materiality in literature have provided new insights into how objects are portrayed in Woolf’s fiction, which suggests that Woolf’s emphasis on the material world deserves more consideration. This paper asserts that Virginia Woolf’s emphasis on the material world as an integral aspect of life and literature is evident in several of her essays, particularly in “Modern Fiction” (1921), “Mr Bennet and Mrs Brown” (1924) “Robinson Crusoe” (1925) and “The New Biography” (1927). By examining Woolf’s defense of the Georgian writers’ techniques, which focus on the portrayal of human life connected with materiality, as opposed to the Edwardians’ emphasis on social and material details as bare facts with no connection to spirituality, this research highlights the significance of materiality in literature for Woolf.Öğe Obje Odaklı Ontoloji ve Şey Kuramı(Kapadokya Üniversitesi Yayınları, 2023) Çelikel, Mehmet Ali; Bayraktar, NurtenObje Odaklı Ontoloji (000) Graham Harman'ın ilk kez 1999' da yazdığı doktora tezinde ortaya attığı, insanın canlı olmayan varlıklara karşı üstünlüğünü reddeden bir felsefedir. Harman bu felsefede Martin Heidegger'in varlık felsefesinden yola çıkmış, Kantçı 'kuran özne' anlayışını yadsıyarak nesnelerin özneden bağımsız bir eyleyen olduğu düşüncesiyle hareket etmiştir. Nesne Yönelimli Ontoloji olarak da Türkçeleştirilen bu kavram, terimin içerdiği sözcüklerin İngilizce baş harflerinden (Object-Oriented Ontology) kısaltılarak "000" biçiminde ifade edilmekte ve "Üçlü O" şeklinde söylenmektedir1 (Harman, 2017, s. 6). Türkçe kaynaklarda genellikle NYO kısaltması ile nitelenen Obje Odaklı Ontoloji'yi çalışan diğer kuramcılar arasında Ray Brassier, Quentin Meillassoux, Levi Bryant ve lain Hamilton Grant de bulunmaktadır.2 000 çalışmaları insanın evrenin merkezinde olmadığını, nesnelerin eyleyen özneye bağlı kalmaksızın bir özerkliğe sahip olduklarını vurgular. Timothy Morton'a göre "şeyler" eğer tabiatları gereği kendi içlerine çekilmiş ve "algılanma" durumlarına, ilişkilerine ya da kullanımlarına indirgenemezlerse, birbirlerini tuhaf bir alan içinde karşılıklı olarak etkilemeye başlar (2013, s. 17).Öğe Post-Impressionism and Virginia Woolf's Experimentation with Literary Forms(2022) Bayraktar, NurtenVirginia Woolf as one of the leading figures of modernist literature was in pursuit of challenging the so-called limitations of form in fiction. Triggered by the intellectual discussions in the Bloomsbury Group, formed by a group of intellectuals and artists in England, she attempted to redefine literary form by reorganizing her fiction to oppose the painters in the group who believed that literary form is restricted because of the nature of language. Influenced by her discussions with post-impressionist artists such as Vanessa Bell, Clive Bell and Roger Fry, Woolf acknowledged that artistic creativity is intermingled by “a myriad impressions” of an “ordinary mind on an ordinary day” with its own peculiarities and dissonances. Similarly, post-impressionism rejects objectivity as a necessity in realist painting and embraces spiritualism and personality in artistic expression. Knowing that literature is not solely composed of abstract ideas, Woolf even tested new printing techniques. In her novels, not only content and narrative techniques but also the norms regarding physical organization of a book are challenged. Therefore, Woolf greyed the lines between form and content by rendering the book itself as a fragmented material. Consequently, this paper aims to discuss Woolf’s experimentalism in her selected works as a modernist attempt to blur the borders of the two edging literary components—form and content—by looking into the influences of post-impressionist art on her fiction.