Gastronomi ve Mutfak Sanatları Anabilim Dalı - Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Öğe Regional Distribution of Geographically Indicated Dried Legumes and Dried Legume Dishes in Türkiye(2025) İçigen, Melih; Gencağ Sarı, BurcuThis study examined the geographical indication registered legume products in Turkey and the geographical indication-labeled dishes using these products. Legumes are known for their environmental sustainability and health benefits, and they hold significant importance in Turkish culinary culture. Turkey hosts many regional products due to its rich agricultural diversity and deep-rooted gastronomic culture. Geographical indication plays a crucial role in preserving and promoting these products. The research findings indicate that there are a total of 24 geographical indication-registered legume products in Turkey. When considering regional distribution, the Black Sea region has the highest number of geographical indication-labeled legume products, with eight types of beans, while the Southeastern Anatolia region has the lowest number, with only one product. The number of geographical indication-labeled dishes containing legumes totals 72, with chickpeas being the most commonly used legume among these dishes. The Southeastern Anatolia region stands out in this area with 28 geographical indication-labelled dishes. In conclusion, geographical indication is an important tool for preserving local products and passing them on to future generations. Given Turkey's rich culinary culture and geographical diversity, the promotion of geographical indication-labelled products and dishes holds significant potential for gastronomic tourism. In this context, standardising the production and consumption processes of geographical indication-labelled products and ensuring their sustainability is essential.Öğe Nevşehir ilinin simge gıda ürünü ve yemeğinin belirlenmesi(Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 2023) Melih İÇİGEN; Ezgi DEMİR ÖZER; Burcu SARI GENÇAĞSon yıllarda, yerli ve yabancı turistler açısından farklı lezzetleri deneyimleme arzusu gastronomi turizminin canlanmasına ve seyahat motivasyonunun artmasına neden olmaktadır. Bu çalışma Nevşehir ilinin gastronomi turizmi atılımlarında ve şehir markalaşmasında öne çıkabilecek, şehrin simgesi haline gelebilecek gıda ürünü ve yemeğinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Nevşehir ilinde yaşayanlar oluşturduğundan örneklemi %95 güven düzeyi, %5 güven aralığı sonucunda 384 kişi oluşturmuştur. Basit tesadüfi örnekleme yöntemi üzerinden yapılan çalışmada herkesin örneğe girme şansı olacak şekilde planlanmıştır. Araştırma iki aşamalı olarak gerçekleştirilmiş ve her aşamada farklı anket formları kullanılarak veriler toplanmıştır. Anket formunda Nevşehir’de yaşayıp yaşamadığına dair olan soruya hayır yanıtı veren katılımcıların yanıtları analize dâhil edilmemiştir. Çalışmanın ana iki sorusunu “Sizce Nevşehir ilinin simgesi olabilecek gıda ürünü nedir?” ve “Sizce Nevşehir ilinin simgesi olabilecek yemeği nedir?” oluşturmuştur. Araştırmaya katılan 393 kişiden elde edilen verilere göre Nevşehir’in simgesi olabilecek olan gıdanın %51,7 kabak çekirdeği olarak yanıtlandığı, Nevşehir’in simgesi olabilecek yemeğin ise %50,4 testi kebabı olarak yanıtlandığı tespit edilmiştir. Gastronomi markası olabilmek için rekabet avantajı sağlayan, bölgeyi çekici hale getirebilen ürünler, hizmetler ve simge gastronominin görülmesi ve kalitelerini her yıl yüksek standartlarda tutabilmesi, bölgedeki turizmde istikrarı sağlayabilecek bir unsur olarak değerlendirilebilir.