Kapadokya University Institutional Repository
DSpace@KÜNASİS digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Kapadokya University at international standards, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.

Communities in DSpace
Select a community to browse its collections.
1 - 5 of 6
- Academic Units
- Administrative Units
- Cappadocia University Publications
- Regulations
- Data Warehouse
- Private Archives
Recent Submissions
Turist Rehberliği Tezli (2023-2024) Öz Değerlendirme Raporu
(Kapadokya Üniversitesi, 2024)
ENS.ÖZ.022.TURİST-REHBERLİĞİ-TEZLİ-(2023-2024) Öz Değerlendirme Raporu
Ek-1 Başvuru Formu ve Taahhütname "LİSELİLER ARASI ÂŞIK TARZI ŞİİR YAZMA YARIŞMASI"
(2025)
Başvuru Formu ve Taahhütname
LİSELİLER ARASI ÂŞIK TARZI ŞİİR YAZMA YARIŞMASI
3-6 Yaş Aralığındaki Otizm Spektrum Bozukluğu Bulunan Çocukların Duyu Profili, Dil Becerileri ve İletişimsel Katılımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Kapadokya Üniversitesi Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, 2025)
Bu çalışma, 3-6 yaş aralığındaki Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan çocuklarda duyu profili, dil becerileri ve iletişimsel katılımları arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Çalışmanın kapsamını duyusal işleme zorluklarının, davranışsal ve duygusal tepkilerin ve duyusal modülasyon seviyelerinin dil ve iletişimsel katılımını ve otizm şiddetiyle ilişkisini inceleyerek mevcut literatüre katkıda bulunmak oluşturmaktadır. Bu araştırmada, Aydın ilinde, özel bir dil ve konuşma terapisi merkezinden danışmanlık hizmeti alan OSB tanılı 45 çocuktan oluşan bir örneklem seçilmiştir Çalışmada farklı parametrelere yönelik veri toplama araçları olan; Türkçe Erken Dil Gelişim Testi (TEDİL) alıcı ve ifade edici dil becerilerini değerlendirirken, FOCUS-34 ölçeği altı yaş altı çocuklarda iletişim becerilerini değerlendirmiştir. Gilliam Otizm Derecelendirme Ölçeği-2 (GOBDÖ-2-TV) OSB şiddetini ölçmek için kullanılmış ve Duyu Profil Ölçeği duyusal işlemeyi değerlendirmek üzere sürece dahil edilmiştir. Metodolojik olarak, bu kesitsel bir analitik çalışmadır. Veri toplama, dil ve iletişim becerileri için TEDİL ve FOCUS-34 değerlendirmelerini, otizm şiddetini değerlendirmek için GOBDÖ-2-TV puanlarını ve duyusal özellikleri için Duyu Profili puanlarını içermiştir. Çalışma, bu değişkenler arasındaki korelasyonları araştırarak duyusal işlemenin dil-iletişim becerilerini etkileyip etkilemediğini ve otizm şiddetinin bu değişkenleri etkileyip etkilemediğini belirlemeyi amaçlamıştır. Bulgular, duyusal işleme zorlukları ile hem alıcı hem de ifade edici dil becerilerindeki sınırlamalar arasında önemli ilişkiler olduğunu göstermiştir. Duyusal profil, otizm şiddetiyle belirgin şekilde ilişkilendirilmiştir; bu, daha yüksek otizm şiddetinin artan duyusal işleme zorluklarıyla ilişkili olduğunu göstermektedir. Duyu profili puanları ile dil ve iletişim becerileri arasında önemli korelasyonlar gözlemlenmiştir ve bulgular, duyusal işlemleme güçlüklerinin OSB'li çocuklarda dil ve iletişim becerileri üzerinde etkili olabileceğini göstermektedir. Çalışma bulguları, OSB'li çocuklarda dil ve iletişim becerilerini geliştirmek için duyusal işlemeyi göz önünde bulunduran müdahalelere olan ihtiyacı vurgulamaktadır.
Akut dönemdeki afazili hasta yakınlarının kaygı düzeylerinin aile yaşamına ve bakıcı yüküne etkisinin incelenmesi
(Kapadokya Üniversitesi Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, 2025)
Afazi, genellikle ani gelişen inmenin sonucunda ortaya çıkmakta ve hastalarda fiziksel yetersizliğe sebep olmasının yanında beynin dil ile ilişkili alanlarını da etkilediği için hastaların iletişiminin de bozulmasına neden olmaktadır. Afazinin getirdiği olumsuz durumlardan hastalar kadar hasta yakınları da etkilenmektedir. Ani gelişen bu durum karşısında hasta yakınlarının ne yapacağını bilememesi, korkuya kapılması sebebiyle kaygı yaşadıkları ve bu kaygının bakım yüküyle aile yaşamlarını olumsuz etkileyebileceği düşünülmektedir. Bu sebeple bu araştırmada, hasta yakınlarında görülen kaygının aile yaşamı ve bakıcı yüküyle arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmaktadır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden olan tanımlayıcı araştırma türünde planlanmıştır. Araştırmaya akut dönemdeki 43 afazili hasta yakını katılmıştır. Araştırmanın verilerini toplamak için katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla Aile Yakını Demografik Bilgi Formu, katılımcıların akut dönemdeki kaygı düzeyini belirlemek için Beck Anksiyete Ölçeği, afazinin aile yaşamına etkisini belirlemek için Afazide Aile Yaşamı Etki Ölçeği, bakım yükünün değerlendirilmesi için Zarit Bakım Verme Yükü Ölçeği ve Aile Bakım Verenleri için Bakım Yükü Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler doğrultusunda kaygı düzeyi ile aile yaşamı arasında negatif yönde (p=0.008<0.05), bakıcı yükü ile arasında ise pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur (p=0.001<0.05). Aile yaşamı ve bakıcı yükü arasında da negatif yönde istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur (p=0.001<0.05). Hasta yakınlarının demografik özellikleri incelendiğinde kaygı düzeyiyle cinsiyet (p=0.01<0.05), eğitim düzeyi (p=0.043<0.05), çalışma durumu (p=0.006<0.05) arasında anlamlı fark bulunmuştur. Afazinin aile yaşamına etkileri ile cinsiyet (p=0.020<0.05) arasında ve bakıcı yükleri ile cinsiyet (p=0.049<0.05) arasında anlamlı fark bulunmuştur.